Ρεπορτάζ: ΤΑ ΝΕΑ
Στην αρχή πίστεψαν ότι επρόκειτο για το ναυάγιο κάποιου
γερμανικού πλοίου. Το ωκεανογραφικό σκάφος «Ναυτίλος» που μετέφερε την
επιστημονική ομάδα του καθηγητή στο Πανεπιστήμιο Rhode Island Ρόμπερτ Μπάλαρντ,
είχε ελαττώσει ταχύτητα ευρισκόμενο βορείως της Σύμης, κοντά στην τουρκική
χερσόνησο της αρχαίας Κνίδου.
Το σύστημα ακουστικής διασκόπησης που αποτύπωνε το ανάγλυφο
του πυθμένα, έστειλε στις οθόνες του πλοίου το ξεκάθαρο περίγραμμα ενός
ναυαγίου. Τα δύο τηλεκατευθυνόμενα ρομπότ στο ωκεανογραφικό σκάφος, «Ηρακλής»
και «Αργώ», καταδύθηκαν μέσα σε λίγα λεπτά φθάνοντας σε βάθος 486 μέτρων.
Οι προβολείς τους φώτισαν το βυθισμένο πλοίο, αλλά κανείς
δεν μπορούσε να προσδιορίσει με ακρίβεια ποιο ήταν αυτό το καράβι. Δεν ήταν
πολεμικό πλοίο αλλά ούτε αρχαίο ναυάγιο. Ο ωκεανογράφος Ρόμπερτ Μπάλαρντ,
περισσότερο γνωστός από την ανακάλυψη του «Τιτανικού» και του γερμανικού
θωρηκτού «Βίσμαρκ« στον Ατλαντικό Ωκεανό, είχε μεριμνήσει ώστε η εξερευνητική
αποστολή να μεταδίδεται απευθείας στο Διαδίκτυο μέσα από ειδική ιστοσελίδα
(www.nautiluslive.org).
Η αποστολή γινόταν στο πλαίσιο του ερευνητικού προγράμματος
New Frontiers in Ocean Exploration 2011, με τη συνεργασία του Τμήματος
Γεωλογίας και Γεωπεριβάλλοντος του Πανεπιστημίου Αθηνών και του Ελληνικού
Κέντρου Θαλασσίων Ερευνών. Ηταν Αύγουστος της περασμένης χρονιάς.
Μερικές ημέρες αργότερα, ο συνεργάτης του Ρ. Μπάλαρντ Μάικλ
Μπρέναν θα εκμυστηρευτεί ότι «ένας ηλικιωμένος από την Κέρκυρα μας διαφώτισε,
λέγοντάς μας για ένα μικρό επιβατηγό πλοίο που είχε βουλιάξει στην περιοχή στα
τέλη της δεκαετίας του 1950 όταν έπεσε σε τυφώνα και πως είχαν χαθεί πάνω από
20 άνθρωποι. Επρόκειτο για ναυτική τραγωδία».
Ηταν το μότορσιπ «Δωδεκάνησος», που στις 22 Μαρτίου 1958
βούλιαξε κοντά στις τουρκικές ακτές. Κατευθυνόταν από τη Ρόδο προς την Κω.
Συνάντησε σφοδρή θαλασσοταραχή και θυελλώδεις ανέμους. Ορισμένοι από τους
επιβάτες που διεσώθησαν μετά τη βύθιση του πλοίου αφού κολύμπησαν επί ώρες προς
τις ακτές, είχαν πει ότι τα κύματα ήταν θεόρατα λόγω των θυελλωδών ανέμων.
Οι επιβάτες του πλοίου είχαν βγει στο κατάστρωμα, ορατότητα
δεν υπήρχε και ένα μεγάλο κύμα χτύπησε με δύναμη την πλώρη αναγκάζοντας το
καράβι να γείρει. Οι άνθρωποι που χάθηκαν ήταν 25, ανάμεσά τους και μια μητέρα
με τα τέσσερα παιδιά της.
Η ερευνητική αποστολή υπό τον Ρόμπερτ Μπάλαρντ κινήθηκε
κοντά στα τουρκικά παράλια αναζητώντας, μεταξύ των άλλων, αρχαία ναυάγια ή
ενδείξεις καταποντισμένων πόλεων. Στη συνέχεια έκανε γεωλογικές έρευνες στον
υποθαλάσσιο χώρο της Σαντορίνης.
Το θέμα της ανακάλυψης του «Δωδεκάνησος» θα δημοσιευθεί στο
περιοδικό «Oceanography». Τις φωτογραφίες παραχώρησε στα «ΝΕΑ» η δρ γεωλόγος
ωκεανογράφος Παρασκευή Νομικού (λέκτορας, ΕΚΠΑ), υπεύθυνη αποστολής της
ερευνητικής ομάδας του Ρόμπερτ Μπάλαρντ στον ελληνικό χώρο.
http://www.nautiluslive.org/video/2011/08/26/dodekanisos-shipwreck-dive-highlights
Καλυθενός ναυτικός στο πολύνεκρο ναυάγιο
Στις 22 Μαρτίου 1958 η Ελλάδα συγκλονίστηκε
από το ναυάγιο του πλοίου Δωδεκάνησος που εκτελούσε το δρομολόγιο Κως – Ρόδος.
Το ναυτικό ατύχημα σημειώθηκε κάτω από συνθήκες τυφώνα στο ακρωτήρι Κρίος, που
βρίσκεται ανάμεσα στην Κω και την Σύμη. Ο τραγικός απολογισμός ήταν 25
πνιγμένοι, ανάμεσά τους μία μητέρα με τέσσερα παιδιά.
Τα πτώματα, μετά από έρευνες ωρών βρέθηκαν στα τουρκικά
παράλια όπου παρασύρθηκαν από τα τεράστια κύματα.
Συνολικά στο πλοίο επέβαιναν 31 άτομα (19 επιβάτες, 12
πλήρωμα). Σώθηκαν μόλις έξι άτομα, τρεις επιβάτες και τρία μέλη του πληρώματος.
Ανάμεσα στα θύματα βρισκόταν και ο μόλις 20 ετών (γεννημένος
το 1938) ναυτικός Σάββας Γιαννακλής του Ευαγγέλου που γεννήθηκε και μεγάλωσε
στις Καλυθιές.
Ηταν στα πρώτα βήματα της παρουσίας του σε πλοία και την
ημέρα του ναυαγίου είχε συμπληρώσει μόλις 91 μέρες ως ναυτικός.
Μετά από αίτηση των συγγενών τους η ελληνική πολιτεία
χαρακτήρισε το ναυάγιο ατύχημα και το Ναυτικό Απομαχικόν Ταμείο ενίσχυσε με
μηνιαία σύνταξη 37 δραχμών.
To blog πέρα από την απόφαση για την συνταξιοδότηση,
βρήκε και παρουσιάζει το πρωτοσέλιδο της εφημερίδας ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ με ημερομηνία
Τρίτη 25 Μαρτίου που έχει ρεπορτάζ με τις λεπτομέρειες του ναυαγίου.