Περιβαλλοντικά επικίνδυνο θεωρείται αρμοδίως το ελαιοτριβείο
του Αγροτικού Συνεταιρισμού Καλυθιών, στη θέση «Ερικα», όπως προκύπτει από
έκθεση ελέγχου από κλιμάκιο ελέγχου της ποιότητας περιβάλλοντος Δωδεκανήσου της
Διεύθυνσης Περιβάλλοντος και Χωρικού Σχεδιασμού της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου.
Την έκθεση έφερε στη δημοσιότητα στο φύλλο των Θεοφανείων η
τοπική εφημερίδα Η ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗ ΤΗΣ ΡΟΔΟΥ
Στην έκθεση αναφέρονται τα εξής:
Κατά τον έλεγχο που διενήργησε στις 17.01.2014 το Κλιμάκιο
Ελέγχου Ποιότητας Περιβάλλοντος που απαρτιζόταν από την κα Βαλατσού Μαρία
(Δ/νση Δημόσιας Υγείας Δωδ/νήσου – Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου), από την κα
Παπαστεργίου Κ. (Δ/νση Περιβάλλοντος και Πρασίνου – Δ. Ρόδου) και τον κ. Ψωμά
Κων/νο (Τμήμα Περιβάλλοντος και Υδροοικονομίας Δωδ/νήσου – Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου)
στο ελαιοτριβείο ιδιοκτησίας του «ΑΓΡΟΤΙΚΟΥ ΣΥΝΑΙΤΕΡΙΣΜΟΥ ΚΑΛΥΘΙΩΝ» που είναι
εγκατεστημένο και λειτουργεί στην θέση «ΕΡΙΚΑ» της Δ.Ε. Καλυθιών – Δήμου Ρόδου,
διαπιστώθηκαν οι παρακάτω παραβάσεις:
Παράβαση 1η:
Η περιβαλλοντική αδειοδότηση του ελαιοτριβείου δεν είναι σε
ισχύ. Η λειτουργία του ελαιοτριβείου χωρίς περιβαλλοντική αδειοδότηση, αποτελεί
παράβαση του άρθρου 1 του Νόμου 4014/2011 (ΦΕΚ 209Α721 -9-2011).
Η ελεγχόμενη επιχείρηση στο -9-σχετ. απολογητικό υπόμνημα
αναφέρει: «Στο εδάφιο 2 σας προσκομίζουμε τις ήδη υπάρχουσες μελέτες και
αδειοδοτήσεις Έγκριση μελέτης διάθεσης λυμάτων ή βιομηχανικών αποβλήτων Έγκριση
Περιβαλλοντικών Όρων έργων Β κατηγορίας» επίσης,
«Σε ότι αφορά την άδεια ίδρυσης και λειτουργία σας
γνωστοποιούμε ότι λόγω της μετατροπής της λειτουργίας του ελαιοτριβείου από
διφασική σε τριφασική έχουμε καταθέσει το ερωτηματολόγιο στο τμήμα βιομηχανίας
και να κάνουμε όλες τις απαραίτητες ενέργειες για την εκ νέου αδειοδότηση της
μονάδας με την μεταφορά της σε νέο κτίριο και με νέα μηχανήματα».
Σας επισημαίνουμε το γεγονός ότι η ΑΕΠΟ έχει λήξει από τις
23-04-2008, άρα κατά την διαδικασία έκδοσης νέας ΑΕΠΟ πρέπει να ακολουθηθούν οι
διαδικασίες που ορίζονται στο Ν. 4014/2014. Σύμφωνα με την Υπουργική Απόφαση
1958/2012 (ΦΕΚ 21 Β/13-1-2012): «Κατάταξη δημόσιων και ιδιωτικών έργων σε
κατηγορίες και υποκατηγορίες, σύμφωνα με το άρθρο 1, παράγραφος 4, του Νόμου
4014/21-9-2011 (ΦΕΚ Α’209/2011)», τα ελαιοτριβεία κατατάσσονται στον α/α 11 της
9ης ομάδας «Βιομηχανικές δραστηριότητες και συναφείς εγκαταστάσεις». Τα
ελαιοτριβεία κατατάσσονται είτε στην Α κατηγορία έργων όπου απαιτείται η
σύνταξη μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων είτε στην Β’ κατηγορία όπου
υπάγονται σε Πρότυπες Περιβαλλοντικές Δεσμεύσεις (ΠΠΔ).
Ωστόσο, τα ανωτέρω δεν καλύπτουν την ευθύνη της επιχείρησης
για την τήρηση των προβλεπόμενων από την κείμενη περιβαλλοντική νομοθεσία.
Παράβαση 2η:
Η διαχείριση του ελαιοπυρήνα γίνεται κατά παράβαση της
σχετικής κείμενης περιβαλλοντικής νομοθεσίας περί διαχείρισης αποβλήτων και
συγκεκριμένα
• την ΚΥΑ με αρ. 50910/2727/2003 (ΦΕΚ 1909Β/2003) «Μέτρα και
Όροι για τη Διαχείριση Στερεών Αποβλήτων. Εθνικός και Περιφερειακός Σχεδιασμός
Διαχείρισης», όπως έχει τροποποιηθεί με το Ν. 4042/2012.
• τον Ν.4042/2012 (ΦΕΚ 24/Α/Ί3-2-2012) «Ποινική Προστασία
του περιβάλλοντος -Εναρμόνιση με την Οδηγία 2008/99/ΕΚ – Πλαίσιο παραγωγής και
διαχείρισης αποβλήτων – Εναρμόνιση με την Οδηγία 2008/98/ΕΚ – Ρύθμιση θεμάτων
Υπουργείου Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής» που ενσωματώνει στο
εθνικό δίκαιο την οδηγία-πλαίσιο 2008/98/ΕΕ για τα απόβλητα.
Η ελεγχόμενη επιχείρηση στο -9- σχετ. απολογητικό υπόμνημα
αναφέρει:
«Σας προσκομίζουμε και την σύμβαση με την εταιρεία
ΕΛΑΙΟΥΡΓΙΚΕΣ ΔΩΔΕΚΑΝΗΣΟΥ ΑΣΠΡΑΚΗΣ ΓΙΑΝΝΟΥΛΗΣ ΕΠΕ για την διάθεση του διφασικού
πυρήνα. Ως εκ τούτου το ελαιουργείο με την νέα ελαιοκομικά περίοδο δεν θα
εναποθέτει υγρά απόβλητα στις εγκαταστάσεις του».
Κατά τον έλεγχο δεν προσκομίστηκαν στοιχεία διαχείρισης των
αποβλήτων του ελαιοτριβείου σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία. Όσον αφορά την
Βεβαίωση της εταιρείας «ΑΣΠΡΑΚΗΣ ΓΙΑΝΝΟΥΛΗΣ ΕΠΕ» εκδόθηκε στις 24-09-2014,
αντίθετα ο έλεγχος του ΚΕΠΠΕ πραγματοποιήθηκε 17-01-2014.
Επίσης στο απολογητικό υπόμνημα αναφέρεται:
«Στο εδάφιο 1 έχουμε παραχωρήσει στην κατασκευή σκέπαστρου
και περιμετρικού τοιχίου για την οριοθέτηση και την προστασία του ελαιοπυρήνα
από τα όμβρια ύδατα».
Κατά την στιγμή της αυτοψίας δεν υπήρχε κάποια τέτοια
κατασκευή με αποτέλεσμα τα στραγγίσματα από την ελαιοπυρήνα να οδηγούνται στο
έδαφος.
Παράβαση 3η:
Η τελική διάθεση των αποβλήτων γίνεται σε χωμάτινη ανοικτή
δεξαμενή ( σκάμμα ) χωρίς περιβαλλοντική αδειοδότηση. Η λειτουργία της
εδαφοδεξαμενής χωρίς περιβαλλοντική αδειοδότηση, αποτελεί παράβαση του Ν.
4014/2011 (ΦΕΚ 209Α721 -9-2011).
Η ελεγχόμενη επιχείρηση στο -9-σχετ. απολογητικό υπόμνημα αναφέρει:
Στο εδάφιο 2 σας προσκομίζουμε τις ήδη υπάρχουσες μελέτες και αδειοδοτήσεις
Έγκριση μελέτης διάθεσης λυμάτων ή Βιομηχανικών αποβλήτων Έγκριση
Περιβαλλοντικών Όρων έργων Β κατηγορίας» Η με Α.Π. 1620/39/18.03.2003 έγκριση
μελέτης διάθεσης λυμάτων αφορά τα αστικά λύματα του ελαιοτριβείου και όχι τα
υγρά απόβλητα που παράγονται κατά την παραγωγική διαδικασία του ελαιοτριβείου.
Από τα ανωτέρω προκύπτει ότι ο φορέας λειτουργίας του έργου δεν έλαβε όλα τα
αναγκαία μέτρα για την προστασία του περιβάλλοντος και την λειτουργία της
επιχείρησης σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία.
Κατά συνέπεια οι ως άνω παραβάσεις Βεβαιώνονται».
Κατά συνέπεια οι ως άνω παραβάσεις Βεβαιώνονται».
Πηγή:www.dimokratiki.gr