10 Ιουν 2015

ΤΟ ΦΑΛΗΡΑΚΙ ΜΠΡΟΣΤΑ ΣΤΗ ΝΕΑ ΕΠΟΧΗ ΤΟΥ

Με την καθιερωμένη γκρίνια των επιχειρηματιών ξεκίνησε και η φετινή τουριστική περίοδος στο Φαληράκι. Τα έσοδα του μήνα Μαΐου των ξενοδοχειακών μονάδων, των ενοικιαζόμενων οικογενειακών δωματίων και των επιχειρήσεων που εξαρτώνται από τις αφίξεις τουριστών (ενοικιάσεις αυτοκινήτων, μηχανών. σκαφών, εστιατόρια, μπαρ, είδη δώρων ρουχισμού κτλ) κατέγραψαν μεγάλη μείωση σε σχέση με τον αντίστοιχο περσινό μήνα.Αν θεωρήσουμε δεδομένη την υψηλή πληρότητα των καταλυμάτων την υψηλή περίοδο τριών μηνών (από 5 Ιουνίου μέχρι 15 Σεπτεμβρίου) γίνεται αντιληπτό πως τα επιπλέον κέρδη για μία τουριστική σεζόν προέρχονται το... προβληματικό διάστημα από 1 Μαΐου μέχρι 15 Ιουνίου και 15 Σεπτεμβρίου μέχρι τέλος Οκτωβρίου.

Οι... παλιότεροι θυμούνται με καμάρι τις εποχές που τα ξενοδοχεία άνοιγαν για την παρέλαση της 25ης Μαρτίου και είχαν υψηλή πληρότητα μέχρι τέλος Οκτωβρίου. 
Τα δεδομένα για το Φαληράκι και κυρίως για τις μικρές μονάδες (ξενοδοχεία ή ενοικιαζόμενα δωμάτια) είναι πως η περιοχή, σε σχέση με τους υπόλοιπους προορισμούς στη Ρόδο, γεμίζει τελευταία (προς το τέλος Ιουνίου) και αδειάζει πρώτη (τέλος Σεπτεμβρίου). Αυτό σημαίνει διάστημα  μόλις 90 ημερών στο οποίο τα έσοδα θα πρέπει να είναι τέτοια ώστε να καλυφθούν τα έξοδα λειτουργίας μίας επιχείρησης για έναν χρόνο και να υπάρχει περίσσευμα για να κλείσουν τρύπες παρελθόντων ετών.
Αποστολή δύσκολη αν όχι ακατόρθωτη... 

Το καλοκαίρι του 2014 ήταν εκπληκτικό από άποψη αφίξεων και άποψη εσόδων. Χωρίς υπερβολή ήταν και για το Φαληράκι η καλύτερη τουριστική χρονιά από τα μακρινά χρόνια 2002-2003 τότε που οι νεαροί Βρετανοί κυριαρχούσαν στην περιοχή ξοδεύοντας άφθονα χρήματα και προκαλώντας ταυτόχρονα ατέλειωτα προβλήματα. Οι σπασμωδικοί χειρισμοί εκείνης της περιόδου είχαν ως αποτέλεσμα να ελαττωθούν οι τουρίστες του αλκοόλ και του σεξ και το Φαληράκι να μείνει με το... στίγμα του "κακού" προορισμού. Μέχρι και σε τηλεοπτικές εκπομπές όταν ήθελαν να καταγγείλουν ανηθικότητα έλεγαν "θα γίνουμε σαν το Φαληράκι. 
Η περσινή καλή χρονιά δεν αρκεί για να καλυφθούν οι απώλειες 10 ετών και να πληρωθούν οι απαιτήσεις που προέκυψαν από τα χαράτσια και την υψηλή φορολόγηση του κεντρικού κράτους. Ο τόπος μας χρειάζεται να επιστρέψει δυναμικά στον τουριστικό χάρτη και να αποκτήσει σταθερότητα για τις επόμενες δεκαετίες. 

Μετά από πολλά χρόνια "παγωμάρας" και αναζήτησης προσανατολισμού οι Καλυθενοί τοπικοί επιχειρηματίες του τουρισμού αποδεικνύουν ότι έχουν μάθει από τα λάθη και κάνουν μικρές αλλά σταθερές κινήσεις για να οδηγήσουν το Φαληράκι σε μία νέα εποχή όπου ζητούμενο θα είναι η ποιότητα και η σταθερότητα. 
Οι νέοι τρόποι κρατήσεων οδηγούν τα ξενοδοχεία μακριά από τον ασφυκτικό εναγκαλισμό και την οικονομική εξάρτηση από τα τουριστικά πρακτορεία και δίνουν τη δυνατότητα για καλύτερες πωλήσεις.
Ηλεκτρονικές πλατφόρμες όπως booking, expedia κτλ προσφέρουν και στις μικρές μονάδες τη δυνατότητα να αποκτήσουν ρευστότητα και να μην εξαρτώνται τους πράκτορες που πληρώνουν με επιταγές έναν χρόνο μετά την αποχώρηση των τουριστών. Πλέον το παιχνίδι της προώθησης και πώλησης των μικρών και μεγάλων ξενοδοχείων βρίσκεται στα χέρια των ιδιοκτητών και των εξειδικευμένων συνεργατών τους. 
Μικρές ξενοδοχειακές μονάδες αποφάσισαν να ξεφύγουν από τη μιζέρια των 15-20 ευρώ ανά διανυκτέρευση και με υψηλές επενδύσεις (χωρίς επιδοτήσεις αυτή τη φορά) μετατράπηκαν σε boutique hotel έχοντας τη δυνατότητα να πουλάνε πάνω από 50-60 αλλά και 100 ευρώ την ημέρα σε επισκέπτες υψηλών εισοδημάτων. 
Τα εισοδήματα των μπαρ εντός ξενοδοχειακών μονάδων περνάνε σε δεύτερη μοίρα και πέφτει βάρος στα έσοδα των διανυκτερεύσεων. 
Αυτές οι επενδύσεις αναγκαστικά θα παρασύρουν και γειτονικές μονάδες να βελτιωθούν για να παραμείνουν ζωντανές στο τουριστικό παιχνίδι και από προβληματικές να μετατραπούν σε κερδοφόρες.
Επιπλέον πολλά θορυβώδη μπαρ έκλεισαν και μετατράπηκαν σε τουριστικά καταστήματα υψηλής αισθητικής. Το επίπεδο των εστιατορίων στο Φαληράκι ανέβηκε και η γαστρονομία αποτελεί αιτία προσέλκυσης Ελλήνων και ξένων από κάθε περιοχή του υπόλοιπου νησιού.  
Μπορεί για τις παλιές μικρές μονάδες ενοικιαζόμενων δωματίων οι Βρετανοί επισκέπτες να εξακολουθούν να είναι το ζητούμενο αφού δεν έχουν μεγάλες απαιτήσεις στον τομέα καθαριότητα, δεν "τρελαίνονται" για επισκέψεις σε μουσεία και άλλες περιοχές όπως η Λίνδος με αποτέλεσμα να ξοδεύουν όλο τον προϋπολογισμό τους στο Φαληράκι, όμως η νυκτερινή ζωή δεν τους ενθουσιάζει με αποτέλεσμα, κυρίως οι νεαροί να φεύγουν απογοητευμένοι.. 
Τα κλαμπ των 50-100 ατόμων, τα λιγοστά μπαρ με τους επίμονους κράχτες και τα σφηνάκια χαμηλής ποιότητας απωθούν εκείνους τους επισκέπτες που επιλέγουν προορισμό για πάρτι μέχρι πρωίας..
Πολλοί επιχειρηματίες θέλουν ξανά τα "εγγλεζάκια" όμως το Φαληράκι αλλάζει και δεν μπορεί να μετατραπεί ξανά σε θέρετρο των μεθυσμένων. 
Το internet την περασμένη δεκαετία αποδείχθηκε "κατάρα" για το Φαληράκι αφού καταγράφηκαν και μεγεθύνθηκαν τα γεγονότα με τους μεθυσμένους ανεξέλεγκτους τουρίστες και χάρη στην παγκοσμιότητα του διαδικτίου η περιοχή μας απέκτησε την κακή φήμη που ακόμη την συνοδεύει.
Σήμερα το internet μπορεί να είναι ευλογία για την οικονομία μας. Το internet βοηθάει τους ξενοδόχους να αναπτυχθούν, να βελτιώσουν τις υπηρεσίες τους και να πωλήσουν ακριβότερα.
Επίσης τα συστήματα βαθμολόγησης των παρεχόμενων υπηρεσιών σε πλατφόρμες όπως το booking.com και το tripadvisor.com βοηθάνε να επικρατήσει η ποιότητα. Πλέον είναι αδύνατον να πιαστεί κορόιδο ο τουρίστας. Οποιος δεν προσφέρει υπηρεσίες ποιότητας κινδυνεύει να διασυρθεί παγκοσμίως. Η βελτίωση σε όλα τα επίπεδα είναι μονόδρομος.  
Λογικές "δεν σου δίνω έξτρα χαρτί τουαλέτας γιατί δεν με συμφέρει" ή "δεν σου δίνω πετσέτες να σκουπιστείς" έχουν ξεπεραστεί και σχεδόν εξαφανιστεί. Βελτιώνεις τις υπηρεσίες σου και στην συνέχεια κερδίζεις καλύτερες τιμές. Αυτή είναι η σωστή σειρά και όχι ανάποδα...
Για να απογειωθεί ξανά το Φαληράκι πρέπει να ξεπεραστούν κάποια εμπόδια που αυτή τη στιγμή είναι υψηλά. 
Μία μεγάλη πληγή για την περιοχή είναι τα παρατημένα κτίρια που οι ιδιοκτήτες τους αδυνατούν ή δεν θέλουν να βελτιώσουν. Οσα ξενοδοχεία τύπου boutique και αν φτιαχτούν στο Φαληράκι όσο υπάρχουν "παράγκες" και βρώμικα κτίρια που μένουν εργαζόμενοι μετανάστες με μικρά ενοίκια η συνολική εικόνα της περιοχής θα είναι προβληματική. 
Καμία μονάδα υψηλού επιπέδου δεν θα επιβιώσει εάν η ευρύτερη περιοχή μοιάζει παρατημένη. Η αλλαγή του Φαληρακίου θα πρέπει να παρασύρει όλους τους ιδιοκτήτες κτιρίων όσο δύσκολο και αν μοιάζει στην εποχή των μνημονίων.
Η έτερη μεγάλη πληγή που βάζει αξεπέραστα εμπόδια στην προσπάθεια για νέο Φαληράκι είναι το διαλυμένο κεντρικό κράτος και η σχεδόν ανύπαρκτη τοπική αυτοδιοίκηση. Είναι αστείο να επενδύονται πολλές χιλιάδες ευρώ για να βελτιωθεί μία μονάδα και να αδυνατεί η τοπική αυτοδιοίκηση να ανταποκριθεί σε βασικές απαιτήσεις όπως καθαριότητα, πεζοδρόμια, ασφαλείς δρόμοι, παραχώρηση παραλιών νωρίτερα από τις 10 Ιουνίου, πινακίδες κτλ. Ομοίως το κεντρικό κράτος απαιτεί υψηλούς φόρους αλλά δεν προσφέρει τα αυτονόητα όπως αστυνόμευση, τιμωρία όλων εκείνων που καταστρέφουν το περιβάλλον και μετατρέπουν την περιοχή μας σε απέραντο σκουπιδότοπο. Επενδύσεις και τσιγγάνοι (ή άλλες φυλές) που κλέβουν, ζητιανεύουν, κάνουν ανεξέλεγκτο εμπόριο δεν συμβαδίζουν.
Ο δρόμος για το νέο καλύτερο Φαληράκι είναι μακρύς, δύσβατος και ανηφορικός... Οσοι μπορούν τον ακολουθούν!

2 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

13 ΧΡΟΝΙΑ ΟΜΩΣ ΜΕ ΠΟΙΟΤΙΚΟ ΤΟΥΡΙΣΜΟ ΞΕΧΙΛΙΣΑΝ ΟΙ ΤΖΕΠΕΣ ΜΑΣ................

Ανώνυμος είπε...

αν οι τοπικοι καρεκλοκενταυροι δεν ειχαν μονο το μυαλουδακι τους μονο στο βαζο με το μελακι θα φροντιζαν τις καλες εποχες να εφτιαχναν υποδομες και για χειμερινο τουρισμο, μαζι τους ειμαι σιγουρος οτι ολοι οι επιχειρηματίες θα εφτιαχναν τις παραγκες τους ..... αλλά ....Φαλιρακι ηταν μόνο το κέντρο και για λιγες οικογένειες

Η ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΓΙΑ ΤΟΝ ΙΑΤΡΟ ΚΑΘΗΓΗΤΗ ΣΤΕΦΑΝΟ ΚΟΡΦΙΑ

Με αφορμή την ανάληψη, από τον Στέφανο Κορφιά, της Διεύθυνσης της Α' Νευροχειρουργικής Κλινικής του Νοσοκομείου Ευαγγελισμός και της εξέ...